UX este modul în care creezi experiențe pe care utilizatorii produsului sau serviciului tău vor dori să le retrăiască. Așa folosim conceptul în Live Design, pornind de la ideea simplă că doar experiențele bune te fac să revii.
Înainte de a decide să investești bani sau timp în UX, lămurește niște idei
Da, dar nu mereu în folosul lui. În realitate, UX servește cui plătește. Rețelele sociale vor să petreci cât mai mult timp acolo, shop-urile să cumperi cât mai mult… Rezultatul final este, adesea, un schimb de compromisuri, iar balanța înclină spre interesele clientului.
Cheia e să fim atenți la nuanțe pentru ≠ în folosul
Da, dacă miza de business e mică. Dar, când calculezi, vezi cât pierzi fără UX:
Majoritatea rolurilor din UX includ eticheta de designer. Dar, în fapt, doar o mică parte din munca acestor oameni are legătură cu desenatul. Proiectele de UX sunt complexe, iar problemele grele nu sunt cele de design. Aportul designerilor este însă unul major. Livrabilul care ajunge la client și în teste la useri este un prototip de design.
UX nu e o rețetă universală. Ce funcționează într-un proiect s-ar putea să fie nociv în altul. Alegerile sunt influențate de: obiective, seturi de date disponibile, bune practici (experiențe care au confirmat), feedback, constrângeri (legale, tehnologice, culturale etc), buget, timp…
Mai precis, ce vrea clientul care a plătit UX să obțină de la utilizatorii produsului/serviciului său. Ce acțiuni așteaptă de la user? Conversion, CTA… cum arată succesul, you know. Un pont mic aici: gândește-te la niște chestii pe care le poți măsura mai târziu.
Ce probleme vrea să rezolve? Cum ar vrea să fie rezolvate? Mai există cineva care i-ar putea rezolva problemele? Cum îl conving că eu pot face asta cel mai bine? Care sunt temerile și obiecțiile lui? Ce garanții așteaptă de la mine…
Aici e partea în care echipa de UX propune, implementează, testează, propune iar, reimplementează, retestează… până când experiența devine plăcută… până când userii revin cu plăcere.
Sunt multe variante utilizate în practică. Noi, în Live Design, folosim un proces simplificat, pe care îl putem implementa ușor în proiectele mici și extinde rapid pentru proiectele mari.
Pornim prin a defini obiectivele proiectului. Apoi colectăm informații esențiale. Empatizăm cu utilizatorii, înțelegem nevoile, motivațiile și fricile lor. Ne uităm către competitori, constrângeri și oportunități. Obținem datele prin: analiză, interviuri, observație. Proiectăm: user flows, site map. Schițăm arhitectura informației, trecem prin zona de low-fidelity (wireframing). Avem primul draft al soluției.
Aici tot conceptul prinde formă, se simulează interfețe high-fidelity. Pentru a veni în întâmpinarea procesului de dev, abstractizăm, punem totul într-un design system: imagini, icons, culori, fonturi, componente. În cele din urmă designul devine interactiv. Obținem o Interfață care poate fi testată. Marele avantaj este că totul poate fi ajustat rapid, când încă nu s-au investit bugete semnificative în zona de development.
Validăm sau invalidăm soluțiile propuse. Acum vom decide ce trece mai departe către stagiul de development și ce se întoarce pentru ajustări. Vom lucra cu două concepte esențiale din UX: findability și discoverability.
Fundamentul procesului nostru este Design Thinking. Unul dintre pionierii acestui curent este Tim Brown, care susține că valoarea vine din capacitatea de a rezolva rapid probleme complexe. Etapele originale sunt: Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test. Cu mențiunea că sunt iterative și non-liniare.
Lista de mai sus nu este nici pe departe completă, dar acesta credem noi că este un nucleu funcțional. Rolurile și responsabilitățile sunt dictate foarte mult de proces. În practică, posibil să nu găsești două companii cu procese și roluri identice.
Vei mai întâlni: UX Manager, UX Writer, UX Strategist, UX Engineer, Product Manager, Product Owner
Deși e un termen la modă, care pare a fi inventat ieri de un puști-minune al Internetului, “user experience” a fost folosit prima oară de către Don Norman, în 1993, în timp ce lucra la Apple.
Don Norman
Deci UX nu se referă doar la produsele digitale, la aplicații, la site-uri. Și, cel mai important, nu se referă (doar) la design. În viața de zi cu zi, suntem utilizatorii a ceva, mare parte din timp. Putem spune, fără dubii, că exista UX și înainte să-l definească Norman. Doar că n-avea legătură cu business-ul sau cu produsele digitale. Să luăm câteva exemple banale: