UX – User Experience

Live Design \ UX – User Experience

UX este modul în care creezi experiențe pe care utilizatorii produsului sau serviciului tău vor dori să le retrăiască. Așa folosim conceptul în Live Design, pornind de la ideea simplă că doar experiențele bune te fac să revii.

La ce te ajută UX?

La ce te ajută UX?

  • obții ce dorești de la utilizatorii tăi, ghidându-le acțiunile
  • îți fidelizezi utilizatorii, pentru că le oferi o experiență plăcută
  • tai din suport și training, fiindcă userii se descurcă fără ajutor
  • reduci costurile și timpul de development, evitând rework-ul

Mituri UX

Înainte de a decide să investești bani sau timp în UX, lămurește niște idei

UX e pentru user?

Da, dar nu mereu în folosul lui. În realitate, UX servește cui plătește. Rețelele sociale vor să petreci cât mai mult timp acolo, shop-urile să cumperi cât mai mult… Rezultatul final este, adesea, un schimb de compromisuri, iar balanța înclină spre interesele clientului.

Cheia e să fim atenți la nuanțe pentruîn folosul

UX e scump?

Da, dacă miza de business e mică. Dar, când calculezi, vezi cât pierzi fără UX:

  • costuri de development
  • ratarea momentului oportun în piață 
  • retenția clienților care sunt frustrați de produs/serviciu
  • faptul că trebuie să compensezi prin suport

UX e făcut de designeri?

Majoritatea rolurilor din UX includ eticheta de designer.  Dar, în fapt, doar o mică parte din munca acestor oameni are legătură cu desenatul. Proiectele de UX sunt complexe, iar problemele grele nu sunt cele de design. Aportul designerilor este însă unul major. Livrabilul care ajunge la client și în teste la useri este un prototip de design.

UX e un set de reguli?

UX nu e o rețetă universală. Ce funcționează într-un proiect s-ar putea să fie nociv în altul. Alegerile sunt influențate de: obiective, seturi de date disponibile, bune practici (experiențe care au confirmat), feedback, constrângeri (legale, tehnologice, culturale etc), buget, timp…

Cele mai importante întrebări din UX

1. Ce vreau să obțin de la user?

1. Ce vreau să obțin de la user?

Mai precis, ce vrea clientul care a plătit UX să obțină de la utilizatorii produsului/serviciului său. Ce acțiuni așteaptă de la user? Conversion, CTA… cum arată succesul, you know. Un pont mic aici: gândește-te la niște chestii pe care le poți măsura mai târziu.

2. Ce vrea userul să obțină de la mine?

2. Ce vrea userul să obțină de la mine?

Ce probleme vrea să rezolve? Cum ar vrea să fie rezolvate? Mai există cineva care i-ar putea rezolva problemele? Cum îl conving că eu pot face asta cel mai bine? Care sunt temerile și obiecțiile lui? Ce garanții așteaptă de la mine…

3. Cum putem alinia 1 și 2 cât mai eficient?

3. Cum putem alinia 1 și 2 cât mai eficient?

Aici e partea în care echipa de UX propune, implementează, testează, propune iar, reimplementează, retestează… până când experiența devine plăcută… până când userii revin cu plăcere.

UX Design Process

Sunt multe variante utilizate în practică. Noi, în Live Design, folosim un proces simplificat, pe care îl putem implementa ușor în proiectele mici și extinde rapid pentru proiectele mari. 

1

Define, Research & Ideate

Pornim prin a defini obiectivele proiectului. Apoi colectăm informații esențiale. Empatizăm cu utilizatorii, înțelegem nevoile, motivațiile și fricile lor. Ne uităm către competitori, constrângeri și oportunități. Obținem datele prin: analiză, interviuri, observație. Proiectăm: user flows, site map. Schițăm arhitectura informației, trecem prin zona de low-fidelity (wireframing). Avem primul draft al soluției.

2

Design & Prototype

Aici tot conceptul prinde formă, se simulează interfețe high-fidelity. Pentru a veni în întâmpinarea procesului de dev, abstractizăm, punem totul într-un design system: imagini, icons, culori, fonturi, componente. În cele din urmă designul devine interactiv. Obținem o Interfață care poate fi testată. Marele avantaj este că totul poate fi ajustat rapid, când încă nu s-au investit bugete semnificative în zona de development.

3

Validate

Validăm sau invalidăm soluțiile propuse. Acum vom decide ce trece mai departe către stagiul de development și ce se întoarce pentru ajustări. Vom lucra cu două concepte esențiale din UX: findability și discoverability.

Fundamentul procesului nostru este Design Thinking. Unul dintre pionierii acestui curent este Tim Brown, care susține că valoarea vine din capacitatea de a rezolva rapid probleme complexe. Etapele originale sunt: Empathize, Define, Ideate, Prototype, Test. Cu mențiunea că sunt iterative și non-liniare.

Roluri și competențe într-o echipă de UX

Disclaimer: rolurile, la nivelul întregii industrii, sunt încă volatile și confuze

UX Designer

UX Designer

Este cel mai solicitant (uneori, supralicitat) dintre roluri. Spre deosebire de Product Designer, el are focus pe crearea de produse. Cuvândul designer din titulatură poate fi confuz, fiindcă un UX Designer are responsabilități complexe (desenatul fiind marginal). În primul rând, are capacitatea să înțeleagă profund business goals, să înțeleagă tehnologie, să anticipeze constrângerile. În egală măsură, are abilitatea să empatizeze și să profileze utilizatorii, să evalueze piața și competitorii. Coordonează sistemul de design, produce prototiparea low-fidelity și răspunde cu capul pentru prototipurile high fidelity (chiar dacă nu le produce întotdeauna). Foarte concis, UX designerul este sursa de adevăr a întregului proiect.  

Product Designer

Product Designer

În mare, face aceleași lucruri ca un UX Designer. Dar focusul său este pe îmbunătățirea unor produse existente – proiectează noi funcționalități, se preocupă ca produsul să rămână relevant și competitiv. Lumea se schimbă, deci business-ul se schimbă (cu o viteză mult mai mare decât în trecut), iar rolul unui Product Designer este să țină pasul cu noile exigențe.

UI Designer

UI Designer

Este adesea confundat cu jobul de UX Designer. Ca să le diferențiem ușor, trebuie să evidențiem focusul unui UI Designer, și anume partea de look and feel a interfeței. Livrabilul său este high-fidelity, cu atenție la brand alignment. Ca să traseze granița între cele două roluri, Colman Walsh face o analogie cu un hotel de lux. Îl plasează pe UX în postura arhitectului și pe UI în postura designerului de interior. Instrumentele unui UI: culori, typography, spațiere, comportamentul componentelor UI, animații, responsive, UI style guide…

UX Researcher

UX Researcher

Responsabilitatea sa principală este să afle ce e relevant pentru useri (atractiv, important). Obține aceste informații prin: interviuri, observație, analiză. Uneltele sale: user surveys, user interviews, usability tests, data analytics, personas, journey maps. Acest rol este esențial în companiile care plasează oamenii în centrul procesului de design. 

UX Architect

UX Architect

Zonele-cheie de care se ocupă un UX Architect sunt structura și user flows. El este responsabil de arhitectura informației (IA) și de usability. Instrumentele sale sunt: sitemaps, wireframes, prototypes. Deciziile legate de ierarhii, organizare și navigație trec pe la el.  Măsurătorile (partea de tracking) sunt, de asemenea, în grija sa.

Content Strategist

Content Strategist

Epoca lui „Lorem ipsum” a apus. Acum ai la dispozitie AI să umpli layerele de informații. Dar nu este suficient. Întotdeauna ai nevoie de o minte sclipitoare care să conceapă cea mai eficientă structură de comunicare. O atenție deosebită pentru acest rol o solicită proiectele cu miză SEO. 

Lista de mai sus nu este nici pe departe completă, dar acesta credem noi că este un nucleu funcțional. Rolurile și responsabilitățile sunt dictate foarte mult de proces. În practică, posibil să nu găsești două companii cu procese și roluri identice.  

Vei mai întâlni: UX Manager, UX Writer, UX Strategist, UX Engineer, Product Manager, Product Owner

Cum a apărut UX?

Deși e un termen la modă, care pare a fi inventat ieri de un puști-minune al Internetului, “user experience” a fost folosit prima oară de către Don Norman, în 1993, în timp ce lucra la Apple.

„UX este întreaga experiență pe care o ai cu o companie, serviciile și produsele sale… chiar și atunci când doar vorbești despre ele.”

Don Norman

Deci UX nu se referă doar la produsele digitale, la aplicații, la site-uri. Și, cel mai important, nu se referă (doar) la design. În viața de zi cu zi, suntem utilizatorii a ceva, mare parte din timp. Putem spune, fără dubii, că exista UX și înainte să-l definească Norman. Doar că n-avea legătură cu business-ul sau cu produsele digitale. Să luăm câteva exemple banale:

  • Coborârea pe un tobogan – procesul este atât de simplu și plăcut încât e deprins rapid de copii foarte mici;
  • Urcatul scărilor – o scară corectă are treptele egale, o înclinație rezonabilă, zone drepte pentru odihnă;
  • Trecerea străzii – universalitatea semnelor rutiere este cel mai pur exemplu că ne putem face viața mai ușoară ajutându-ne de clișee  (în UX numim asta findability).
Ai nevoie de UX în proiectul tău?