User flows. Sau pe ce tobogan vrei să se dea userii tăi
La modul cel mai simplist, acest articol este despre cât de simple putem să facem lucrurile în digital. Fiindcă știm foarte bine că putem să ne scărpinăm în cap cu mâna stângă, cu dreapta, dar și cu piciorul…
E un subiect greu, însă succesul proiectului tău depinde mult de acest pas din proces. Cred că una dintre cele mai înjurate părți ale UX-ului e asta, cu proiectarea de user flows. Mai ales din perspectiva clientului. Când îi pui în față diagramele alea, de zici că-s schema circuitului electric de la Cernavodă, s-ar putea să creadă că-l iei de sus.
Ca să evităm frustrarea, noi am eliminat diagramele din workshopurile cu clienții și le folosim doar ca documente interne. Este un risc asumat, fiindcă e posibil să fim nevoiți să facem rework în etapa de prototipare.
Ce este un user flow
User flow înseamnă ilustrarea drumului pe care îl parcurge un utilizator pentru a finaliza o sarcină în aplicație/site.
User flow-ul ideal
Este atunci când reușești să faci drumul la fel de simplu ca o alunecare pe tobogan. Userul înaintează intuitiv, fără să fie nevoit să se întoarcă sau să întâlnească foarte multe intersecții. Adică are cât mai puține decizii de luat până obține rezultatul pe care-l așteaptă. Dacă nu-ți place metafora cu toboganul, poți să te gândești la un tunel. Ideea e ca userul să nu fie distras de nimic.
Ca să îți fie mai ușor să decizi cum vrei ca un user să facă lucrurile în aplicația sau siteu tău, o să pun mai jos o listă de întrebări de care te poți ajuta:
Întrebări esențiale:
- Care sunt problemele pe care userul vrea să le rezolve?
- Care sunt acțiunile principale/frecvente pe care le face userul în aplicație?
- Ce ne dorim noi să facă userul?
Lucruri elementare:
- Care este punctul de intrare în flow? (poate fi în afara aplicației)
- Putem încropi o listă cu pașii posibili?
- Am evidențiat pașii care implică decizie din partea userului?
- Putem să facem asta în mai puțini pași?
- Este nevoie să o facem în mai mulți pași?
- Dacă userul greșește, suntem indulgenți cu el și-i permitem să se corecteze ușor?
- Dacă flow-ul este întrerupt (intenționat sau nu) avem motive/mijloace să-l readucem pe utilizator?
- Putem salva drumul parcurs deja, să reia din punctul din care a ieșit?
- Există requirments pentru utilizator? Le comunicăm clar înainte să investească efort să parcurgă flow-ul?
- Flow-ul este complet automatizat sau implică interacțiune umană?
- Cât durează parcurgerea flow-ului?
- Ce-i propunem userului la închiderea flow-ului?
Întrebări mai grele:
- Avem constrângeri tehnologice, legale, culturale sau de alt tip?
- Există excepții?
- Flow-ul curent se intersectează cu alte flow-uri? (Ex. Poate fi o secvență dintr-un flow mai mare)
- Este un flow recurent? Dacă da, se pot desprinde pattern-uri? Poate fi predefinit?
- Permitem personalizări?
- Putem să refolosim (precompletăm) date din alte flow-uri/interacțiuni ale userului?
- Vrem ca utilizatorul să facă lucrurile în alt mod? Cum rezolvăm curba de învățare?
- Flow-ul este revocabil?
- Flow-ul este duplicabil?
- Este gândit cross-device? Userul poate începe flow-ul pe laptop și îl poate finaliza pe telefon? (Ex. Take a photo vs. Upload photo)
- Cât de granular definim flow-ul? Un flow e o problemă sau o acțiune?
Exigențe:
- Userul știe în orice moment unde se află pe flux? Adică are status?
- Avem descrieri clare pentru fiecare pas? Userul înțelege ce trebuie să facă?
- Userul primește feedback?
- Există convenții? Flow-ul complet sau anumite părți din el sunt deja folosite în alte aplicații?
În funcție de complexitatea și miza proiectului, poți adăuga sau elimina multe întrebări. Un singur lucru mi-aș dori să-l obții după ce ți-ai consumat timpul să citești acest articol lung. Să reușești te detașezi de vizual și să detectezi pe harta proiectului tău drumurile cele mai scurte prin care utilizatorii tăi obțin ce vor și tu ce vrei de la ei.