De ce e o greșeală să faci ce zice userul
Cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci în UX și UI este să-ți înțelegi userul. Atenție însă! Mergi pe gheață subțire. E important să-l asculți, să-i studiezi comportamentul, să-l lași să spună ce vrea. Dar folosește ceea ce spune doar pentru a completa research-ul tău, nu pentru a executa direct.
Iată doar câteva motive pentru care e crucial să verifici informația de la utilizatori:
- Sunt contexte în care userii îți spun ce cred ei că vrei tu să auzi
- Spun altceva decât gândesc, din dorința de a impresiona
- Nu știu să răspundă, dar dau totuși un răspuns random (vezi clipurile de tip vox populi)
- Au auzit asta de la oameni pe care-i consideră cool (nu e neapărat părerea lor)
- Răspunsul poate fi legat de o nevoie particulară, care nu poate fi generalizată
Henry Ford și Steve Jobs sunt două exemple notabile de vizionari care nu au luat de bun ce le-au spus clienții. Lui Ford i se atribuie declarația că dacă ar fi întrebat oamenii ce vor, aceștia ar fi pretins că vor cai mai rapizi, nu mașini. Jobs a spus-o în stilul caracteristic: “A lot of times, people don’t know what they want until you show it to them.”
Ce reținem de aici e că întotdeauna e important să înțelegi ce vrea userul, nu să faci ce spune că vrea.