Diferența dintre UI și UX
Înainte de orice, cred că e important să știm că user interface (UI) și user experience (UX) funcționează bine doar împreună.
Ca să înțelegem totuși ce înseamnă fiecare, îți propun să luăm un exemplu din viața de zi cu zi:
Să zicem că avem două mașini care arată la fel, doar că una dintre ele are cutie manuală, iar cealaltă automată. Să presupunem că noi suntem niște șoferi începători. Până să încercăm să le pornim și să le conducem, experiența noastră cu ele va fi aceeași. Nu vom percepe diferențe. Totul se va schimba însă radical în momentul în care le vom utiliza.
Concluzia este că arată și se simt la fel, deci sunt identice când vine vorba de user interface. Dar funcționează diferit. Asta înseamnă că partea de user experience diferă semnificativ. Iar acest lucru te va face instant să preferi confortul și ușurința condusului unei mașini automate.
La fel stă treaba și în digital. Să luăm și aici un exemplu la fel de simplu:
Avem un formular de 30 de câmpuri.
Grupăm câmpurile să fie cât mai ușor de completat. Avem grijă ca label-urile să fie intuitive. Designul este unul bun. Lansăm siteul, avem un feedback bun legat de design și de claritate. Aparent avem un UX și un UI bune. Dar observăm că mulți utilizatori abandonează completarea formularului după primele 5 câmpuri. Și ne dăm seama că, oricât am face noi de frumos acel formular, situația nu se va îmbunătăți.
Dar putem căuta soluții salvatoare în zona de UX:
- putem prelua datele sau putem deduce o parte din ele automat dintr-o bază de date?
- am putea colecta o parte din date într-o etapă ulterioară?
- ne ajută cu adevărat toate cele 30 de câmpuri?